Hanna Tikka-Heraud perheineen Vantaa

Maalämpö on ekologinen ja taloudellinen ratkaisu

Hanna Tikka-Heraudin perheen koti lämpeni aiemmin öljyllä, mutta taloudellisista ja ekologisista syistä lämmitysjärjestelmä uusittiin. Tilalle tuli NIBEn maalämpöpumppu, jonka asensi Lämpödiileri. Tuote on laadukas, eikä lämmin vesi lopu enää kesken.

Hanna Tikka-Heraud asuu miehensä ja kahden lapsensa kanssa 70-luvulla valmistuneessa omakotitalossa Vantaan Kannistossa. Syksyllä 2015 perheen kotona uusittiin lämmitysjärjestelmää.

 – Meille se oli puhtaasti rahakysymys. Öljyä meni vuosittain 3000 litraa, ja meistä alkoi tuntua, että jotain tälle asialle on tehtävä. Aloimme kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja ja sitten lopulta päädyimme valitsemaan maalämmön. Valinnassa vaikuttivat myös ekologiset näkökulmat. Maalämpö on paljon vihreämpi vaihtoehto kuin öljylämmitys, Hanna perustelee

Laadukas tuote ja kokonaisuus hallussa

Tikka-Heraudit halusivat toteuttaa lämmitysjärjestelmän mahdollisimman helposti avaimet käteen -tyylisesti. Hanna kuuli, että naapuriin oli aikoinaan tehty maalämpöjärjestelmä, ja päätti mennä soittamaan ovikelloa.

– Kerroin, että suunnittelemme vastaavaa remonttia, ja haluaisin nähdä, miltä laitteisto näyttää. He esittelivät minulle teknisen tilansa ja kertoivat olevansa tosi tyytyväisiä systeemiin. Laitteiston oli asentanut Lämpödiileri, ja niin minä päätin ottaa yhteyttä yritykseen, Hanna kertaa.

Lämpödiilerin toimitusjohtaja Reijo Niemi tuli käymään Tikka-Heraudin kotona ja tarjosi lämmitysjärjestelmäksi NIBEn F1226 NEW -maalampöpumppua. Lämpödiileri on yksi NIBEn lämpöpumppulaitteiden vanhimmista jälleenmyyjistä.

– Yhteistyömme NIBEn kanssa on jatkunut jo pitkään. Suhteemme NIBEn johtoon, markkinointiin, myyntiin ja tukipalveluihin ovat hyvät. Tavaran ja varaosien saatavuus on hyvää, tuotteet ovat laadukkaita ja huoltojärjestelmä toimiva. Heillä on kokonaisuus hallussa, Reijo kiittelee.

Helppo toteutus myös saneerauskohteessa

Tikka-Heraudien remontti alkoi porauslupien hakemisella, sitten porattiin kaivo ja sovittiin päivämäärä, jolloin Lämpödiileri tuli asentamaan laitteiston paikoilleen.

– Vanha öljykattila purettiin pois teknisestä tilasta ja sitten tehtiin putkivetoja ja laitettiin uudet laitteet sisälle. Remontti oli ohi muutamassa päivässä, eikä se vaikuttanut asumiseen. Meillä oli vain hetken aikaa vedet ja lämmöt katki. Laitteet on asennettu tilaan todella siististi, Hanna kertoo. 

Reijon mukaan Tikka-Heraudin koti oli melko perinteinen saneerauskohde.

– Vastaavissa kohteissa pyrimme aina asentamaan uuden laitteiston ja järjestelmän sinne, missä vanha lämmitysjärjestelmä on ollut, sillä se on huomattavasti taloudellisempi ratkaisu. Tilalta ei vaadita muuta kuin sopivaa kokoa ja lattiakaivoa, mutta kaikissa vanhoissa kohteissa sitä ei ole. Lämpöä on hyvä olla noin 10 astetta ja jos ei ole, niin tilaan voidaan asentaa patteri, Reijo kertoo.

Koti on tasaisesti lämmin, eikä lämmin vesi lopu kesken

Lämmityskustannussäästöjen lisäksi Tikka-Heraudin perhe on hyötynyt uudistuksesta muillakin tavoilla.

– Olimme aluksi ihan ihmeissämme, kun lämmin vesi ei enää loppunutkaan kesken saunomisen yhteydessä. Se oli meille iso muutos! Talomme myös lämpiää tasaisemmin kuin öljyn kanssa, Hanna sanoo.

– Kaikki on toiminut juuri niin kuin pitääkin. Urakka pysyi aikataulussa ja budjetissa. NIBEn laitteiden käyttöön annetaan käyttöönotto-opastus. Olen puhunut näistä laitteista ja tästä projektista jo monien kanssa ja voin suositella tätä vaihtoehtoa varauksetta, Hanna kiittelee.

Asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysyttävää NIBE tuotteista ota yhteyttä meihin vaihde puh. 09 274 6970 tai myynti 09 274 697 40 tai lähimpään NIBE jälleenmyyjääsi.

NIBE Energy Systems Oy
Juurakkotie 3, 01510 Vantaa